Kas ir BAJA? un Kas ir BAJA Rc
Tas ir bezceļu (off-road) sporta tipa automobīlis, kurš ir pārveidots autosporta sacensībām, kuras vislielāko popularitāti ieguvušas Z-Amerikā un Austrālijas/Jaunzēlandes reģionā.
Parasti tas ir ļoti liels pikaps vai lielais džips. Kā piemēram, FORD RAPTOR vai tamlīdzīgi. Kā papildus ir attīstījies bagiju novirziens ar visdažādāko virsbūvju variantiem (kā piem.VW Beetle).
Sākotnēji šīs sacensības notika tuksnešainā apvidū pa smiltīm (Desert racing). Baja 500 un Baja 1000 ir attiecīgo jūdžu izturības maratoni (līdzīgi mums zināmajiem Paris-Dakar rallijam). Vēlāk attīstijās stadionu versijas – (Short course racing), kuras galvenokārt domātas skatītājiem. Gan pa asfaltu, gan pa mīkstajiem trases segumiem. Kā paplašinājums šim Baja virzienam izveidojās sacensības kalnā braukšanā, braukšanā ziemā padziļu sniegu, braukšana pa dubļiem un bezceļiem …
Tipiskākie Baja raksturlielumi: benzīna dzinējs V8, jauda 500-850zs, bet fenomenālākais ir amortizatoru gājiens – 760mm!!!
Kas ir BAJA RC?
Tas ir radiovadāms Baja tipa off-road automodelis ar aizmugures piedziņu 2WD, mērogā 1:5, ar benzīna dzinēju 23-30,5cm3. Bajas tipa automodelis ir: Baja 5B – bagijs (B-Buggy) [10], Baja 5T – lielais pikaps (T-truck), Baja 5SC – mazais pikaps (SC-Short Course)… Lielākie/pazīstamākie ražotāji ir HPI, KM (KingMotors), ROVAN un vēl dažādi vājākas kvalitātes Ķīnas pakaļdarinājumi…
26cc dzinējam ir apmēram 3zs, kas attiecībā pret Bajas svaru (12-13kg) ir ļoti daudz! Salīdzinājumam paņemam Chevrolet Comaro SS – 6,2L V8 benzīna dzinējs ar 455zs un svaru 1700kg , sanāk uz 1kg – 0,26zs. Savukārt Baja-i tas rādītājs ir 0,27zs/kg!!! Un šādu jaudu novaldīt ar 2WD aizmugures piedziņas auto „bez elektronikas”, nav joka lieta…
Baja-s galvenās sastāvdaļas:
- Pamatrāmis;
- Benzīna bāka;
- „Elektronikas bloks”;
- Priekšējā piekare ar eļļas amortizatoriem;
- Aizmugurējā piekare ar eļļas amortizatoriem;
- Dzinējs;
- Bezpārnesum-kārba ar viskozo diferenciāli;
- Karkass un virsbūve;
- Riteņi un riepas.
Pamatrāmis.
Pamatrāmis jeb šasija ir Baja-s sākums. Uz pamatrāmja stiprinās visi pārējie Baja-s elementi. Tas ir izveidots no 6061 markas aviācijas alumīnija. Viegls, 4mm biezs un pietiekami izturīgs. Bet tas nav neievainojams. Pamatrāmja vājākā vieta ir uzlocītais purngals, kura augstums „sākumā” ir 34mm. Lecot pa tramplīniem vai arī kādreiz kaut kur ietriecoties, visa triecienu slodze no priekšējā bampera un priekšējās piekares, gala rezultātā iedarbojas uz locījuma vietu. Standarta stiprinājumu detaļas ar tendenci „uzlocīties” galā netiek. Lai purngalam mazinātu šo tendenci, oriģinālās augšējās plāksnes vietā nepieciešams iegādāties un uzstādīt biezāku/pastiprinātu augšējo šasijas plāksni , kā arī papildus vēlams uzstādīt apakšējo šasijas plāksni . Aizmugurējā daļā tā problēma nav tik liela, bet tomēr pastāv. Tādēļ ar laiku vēlams nomainīt oriģinālās plāksnes uz biezākām un izturīgākām. Augšējā/aizmugurējā plāksne un apakšējā/aizmugurējā plāksne.
Benzīna bāka.
Benzīna bākas visiem modeļiem ir tipiski vienādas. Bākā ietilpst apmēram 700ml degvielas un iepilda 95.markas benzīnu, kas sajaukts ar 2-taktu eļļu attiecībā 1:25 (uz 1L benzīna jāliek 40ml 2T eļļas). Ikdienas pabraukāšanai var izmantot kādu no parastajām, universālajām 2T eļļām. Bet tie, kas piedalās sacensībās izmanto kvalitatīvu 2T sintētisko eļļu, kas domāta sporta dzinējiem ar augstiem apgriezieniem, piemēram kartingiem. Populārākās sporta 2T sintētiskās eļļas varētu būt: MOTUL KART GRAND PRIX 2T, MOTUL MICRO 2T, SHELL ADVANCE RACING M, CASTROL RACING A474, VALVOLINE 2T DURABLEND, LIQUI MOLY RACING 2T PRO KART RACING, BELRAY H1R RACING 2T, MOBIL 1 RACING 2T, un citas.
„Elektronikas bloks”.
Radio box – radio kaste. Šo bloku varētu nosaukt par Baja-s smadzenēm. Tur atrodas akumulators , kas baro uztvērēju un divas servo mašīnas. Viena paredzēta stūres mehānisma kustināšanai, bet otra gāzes/bremzes štoka kustināšanai. Bajām izmanto 6,0V NiMh vai 7,4V LiPo akumulatorus. Jo lielāka akumulatora ietilpība (1500-6000mAh), jo ilgākam laikam tā darbina servas un uztvērēju bez papildus uzlādēšanas. Uztvērējs ir „savienots” drošā saslēgumā ar „savu” radio pulti. Cita radio pults bez atļaujas nevar traucēt vai vadīt Tavu uztvērēju. Servai jeb servo mašīna ir tā, kas stūrē, gāzē un bremzē Baju. Servai ir 2 galvenie raksturlielumi: pagriešanās ātrums (sec) un pretestības noturība (kg/cm). Stūres servai nozīmīgs raksturlielums ir pretestības noturība (vismaz 20kg/cm), kad braucot līkumā serva spēj noturēt uzdoto braukšanas virzienu neskatoties uz ārējiem iespaidojošiem faktoriem. Arī pagriešanās ātrums ir svarīgs, lai stūre pagrieztos vajadzīgajā laikā Tev vajadzīgajā momentā. Gāzes/bremzes servai nav vajadzīgs tik liels spēks, cik nozīmīgs ir pagriešanās ātrums, lai zibenīgi dozētu gāzes spaidīšanu un piebremzēšanu. Šai servai spēks vajadzīgs tikai bremzēšanas spēkam. Piemēram, standarta HPI Baja 5B SS stūres serva ”HPI SFL-11MG SERVO” ir 27,7kg/cm un 0,17sec. Priekš sacensībām šai servai kg ir apmierinošs lielums, bet pagriešanās ātrums sekundēs varētu būt nedaudz mazāks. Standarta gāzes/bremzes serva ”HPI SF-20W SERVO” ir 6,6kg/cm un 0,17sec. Kg nav tik svarīgi, bet galvenais ir sec, kas arī varētu būt mazāks. Tāpēc ir internetā atrodamas un nopērkamas dažādu ražotāju un dažādu cenu līmeņu servas.
Priekšējā piekare ar eļļas amortizatoriem.
Priekšējās piekares plaukti un citi tās elementi ir izgatavoti no izturīgas, bet elastīgas plastmasas. Piekares konstrukcija ir gan sarežģīta, gan vienlaikus vienkārša un sastāv no diviem plauktiem – augšējais un apakšējais. Detaļu ir daudz un dažādas, bet visas viņas kalpo savam mērķim un nepieciešamības gadījumā, tās ir elemntāri nomainīt. Galvenais akcents piekarē ir eļļas amortizatori. Priekšā tie ir īsāki par aizmugurējiem. Priekšējie 127-187mm – gājiens 60mm! Standarta amortizatoru štoku biezums 6mm. Pildīti ar amortizatoru eļļu 40W. Tā nav silikona eļļa kā citu mērogu radio vadāmajiem modeļiem!!! Amortizatorus var regulēt 2 veidos: gan mehāniski ar skrūvējamu „uzgriezni” uz korpusa, gan ar eļļas viskozitāti. Pirmkārt, mehāniski tos regulē saskrūvējot ciešāk vai atlaižot atsperi. Kā arī papildus iegādājoties vēl cietākas vai vēl mīkstākas atsperes par standarta. Otrkārt, eļļas viskozitāte un virzulīšu dažādība jāizvēlas un jāpiemēro pašam, atkarībā no intuīcijas un zināšanu līmeņa Piedāvājumā ir daudzi viskozitātes līmeņi (40wt, 35wt, utt., samazinājums ar soli 5wt), kā arī vairāki virzulīšu caurumu veidi. Tā kā slodze uz priekšējo piekari ir pietiekami liela, tad ieteicams jau sākuma stadijā uzstādīt alumīnija dubultīgo amortizatoru kronšteinu.
Aizmugurējā piekare ar eļļas amortizatoriem.
Aizmugurējā piekare ir ļoti līdzīga priekšējās piekares uzbūvei – nosacīti divi plaukti (apakšējais un augšējais). Eļļas amortizatori ir nedaudz garāki – 137-207mm, gājiens 70mm! Katram aizmugures amortizatoram ir divas atsperes, kas nosacīti dod tādu kā progresīvo atsperu īpašības. Regulējās tieši tāpat kā priekšējie amortizatori, gan mehāniski, gan ar eļļas viskozitāti un virzulīšiem. Standartā eļļas viskozitāte ir 5W, tātad ļoti mīksta pretestība. Viskozitāti var palielināt ar eļļām (10wt, 15wt,utt., palielinājums ar soli 5wt) un citiem virzulīšiem. Aizmugurējai piekarei jātiek galā ar lielāko daļu no Baja-s svara, jo dzinējs un kārba atrodas Baja-s aizmugures daļā. Tieši tāpat kā priekšā, arī aizmugurējai piekarei, vēlams uzstādīt alumīnija dubultīgo amortizatoru kronšteinu.
Dzinējs.
Dzinējs ir jebkura auto sirds. Baja-i tas ir divtaktu dzinējs no 23cm3 līdz pat 30,5cm3 ar gaisa dzesēšanu. Sacensībās piedalās ar dzinējiem līdz 29cm3. Populārākās dzinēju markas: Fuelie, Zenoah, RovanSport, ChungYang, u.c. Bezkontaktu aizdedze, karburators ar gaisa filtru, izpūtējs un starteris ir pašsaprotamas lietas. Iedarbina dzinēju ar atspoles starteri kā trimmerim vai motorzāģim. Novērots, ka karburatori ir tikai Walbro, bet to modeļi gan ir ļoti daudz. Gaisa filtrs ir dubultīgais – iekšējai filtra kārtai jābūt piesūcinātai ar gaisa filtru eļļu, bet ārējai tīrai un sausai. Izpūtēji jau standartā tiek piedāvāti dažādi, bet „uzlabotie” pārdodās neskaitāmā daudzumā.
Labajā pusē dzinējam ir sajūgs. Tas ir ekscentra tipa sajūgs, kurai pa vidu ir savelkošā atpere. Dažādas stiprības sajūga atperes nodrošina, pie kādiem dzinēja apgriezieniem sāks „atvērties” pret sajūga zvanu. Standartā ir divi „veidi”: 6000 un 8000 apgriezienu atsperes. Papildus var iegādāties savādākas pretestības sajūga atsperes. Kā pēdējais pie dzinēja ir piestiprināts sajūga zvana kronšteins, kurā ir sajūga zvans savienots ar vien-ātruma zobratu pārnesumu. Standartā mazais/lielais zobrati ir attiecībā 17/57T, t.i. „zobi”, bet pastāv vilkmes un ātruma regulējums ar šo zobratu nomainīšanu uz citām attiecībām: 16/58T, 18/56T utt. Lielais zobrats ir uz „kārbas” galvenās ass, uz kuras atrodās bremžu bloks. Bremzes ir ventilējamās – smalks auto!
Bezpārnesumu-kārba ar viskozo diferenciāli.
Kārbas galvenā ass ir bezpārnesum-kārbas sastāvdaļa. Kārbas pati galvenā sastāvdaļa ir viskozais diferenciāls. Tā uzbūve ir ļoti komplicēta un saprast, kurā momentā kura tās sastāvdaļa „strādā” nav gluži nepieciešams. Diferenciāls tiek uzpildīts ar silikona DIFF-eļļu, kas standartā ir ar viskozitāti „1,000”. Šeit arī pastāv regulēšanas iespējas – palielinot eļļas viskozitāti iegūstam ne tik mīkstu starp asu pagriešanos. … Ar diferenciāla uzbūvi ne tikai var, bet arī nepieciešams iepazīties „Baja 5B SS instrukcija” 29.-30.lpp.!!! Kopumā kārbā ir 3 zobrati un pats diferenciāls. Caur diferenciāli un pusasīm dzinēja spēks nonāk līdz aizmugurējiem riteņiem.
Karkass un virsbūve.
Karkass, jeb drošības/stiprības rāmis ir izgatavots no kvalitatīvas, elastīgas un izturīgas plastmasas. Par paraugu ir ņemts īstais bagijs.
Standartā 5B virsbūve ir izgatavota no polikarbonāta un tās sastāv no 3 pamat-daļām: 1.) mazā detaļa priekšai starp amortizatoriem, 2.) divas vidējās detaļas uzstādītas apakšpusē, aizmugurē pie dzinēja, 3.) lielākā detaļa ir pamat-virsbūve. Parasti virsbūves krāso no iekšpuses ar lexan krāsu. Bet var iegādāties gan caurspīdīgas virsbūves, gan jau krāsotas dažādos dizainos. Daži ražotāji piedāvā arī citādus virsbūvju variantus.
Savukārt 5T un 5SC ir viengabala virsbūves, kuras tieši tāpat ir pieejamas caurspīdīgas un jau krāsotas.
Riteņi un riepas.
Riepas, t.i. riteņi sastāv no 3 daļām: riepas diska, riepu ieliktņa un pašas riepas. Riepas ir bez kameras un tās nav piepumpējamas. Tās nav arī līmējamas kā citiem radiovadāmiem modeļiem.
Riepu diski ir 3-daļīgi. Tie sastāv no paša diska un divām disku sānu malām – iekšējās un ārējās malas. Šīs malas ir īpašas ar to, ka tās ir nepieciešamas riepu montāžas procesā un pieskrūvējamas ar 10 mazām skrūvēm katra. Ārējā diska mala ir lielāka, bet iekšējā ir mazāka.
Riepu ieliktņi [inserts] ir riepu pildošais materiāls, kurš satur riepu un dod tai noteiktu stingrību. Kapēc noteiktu? Tāpēc, ka ir vismaz divi ieliktņu veidi pēc tā sastāva. Pirmais ir elastīgais, porainais putupoliuretāns, tas vizuāli atgādina parastu, poraino porolonu. Šie pieder pie mīkstā ieliktņu sadalījuma – SOFT. Parasti tos parasti izmanto priekšējās riepās, bet ir gadījumi, kad arī aizmugurējās. Otrais ir elastīgais, presētais putupoliuretāns. Šis veids parasti pieder pie vidējas un stingrākās cietības sadalījuma – MEDIUM un HARD. Parasti tos izmanto aizmugurējās riepās, bet ir gadījumi, kad arī priekšējām riepām.
Riepas ir priekšējās un aizmugurējās. 5B priekšējo riepu izmērs ir 170×60, bet aizmugurējo ir 170×80. 5T un 5SC riepas ir nedaudz lielākas, attiecīgi, priekšējās 190×60 un aizmugurējās 190×80. Kā jau lielo automobīļu riepām ir dažāds protektora zīmējums, tā arī Baja-s riepām arī ir dažādi protektori dažādiem ceļa/seguma veidiem. Riepas tieši tāpat kā ieliktņi iedalās trīs riepas cietības veidos: mīkstais SOFT, vidējais MEDIUM un cietais HARD. Cietības veidu attēlo arī ar krāsu palīdzību. Kā raksta populārās vietnes „Davesmotors” produktu aprakstos par riepām: sarkanais ir mīkstais jeb SOFT veids, baltais ir vidējais jeb MEDIUM, zilais ir cietais jeb HARD. Savukārt HPI-RACING produktu aprakstos: baltais ir mīkstais jeb SOFT veids un zilais ir cietais jeb HARD sastāvs. Katram riepu ražotājam ir savi principi kādus protektoru veidus ražot, kā tos nosaukt un kā marķēt. Par galvenajiem apraksta piemēriem paņemsim HPI-Racing un RovanSport ražotās riepas tieši priekš OFF-ROAD.
Standartā HPI Baja 5B SS pārdodās ar Dirt Buster riepām gan priekšā, gan aizmugurē.
Nav 100%, bet parasti ar vidējās jeb MEDIUM sastāva riepām un ieliktņiem. Komplektācijas protams var būt dažādas…
Citu ražotāju Baja-s var komplektēties ar visdažādākām riepām, bet visbiežāk ar ALL-TERRAIN [63] riepām – vidējā jeb MEDIUM vai cietā jeb HARD izpildījumā.
Tālāk ir katra Baja-s īpašnieka pilnīgi brīva interpretācija kādas riepas un ar kādu sastāvu izvēlēties konkrētajam ceļa/trases segumam.
Priekšējās riepas. No priekšējām riepām vispopulārākās ir: DIRT BUSTER, DOUBLE BLADES, SAND BUSTER, DIRT BUSTER-2. Ražotāju piedāvājumā ir stipri lielāks piedāvājuma klāsts, šeit tiek apskatītas riepas smilšainam, dubļainam, grants un mālainam trases segumam.
Priekšējām riepām izmanto mīkstos jeb SOFT vai vidējos jeb MEDIUM ieliktņus.
Aizmugurējās riepas. Aizmugurējām riepām ir daudz lielāka daudzveidība, gan ražotāju, gan protektora zīmējuma, gan sastāva ziņā. No aizmugurējām riepām vispopulārākās ir: DIRT BUSTER, PROTO 5B, ROVAN MT, HOSTILE-H, ALL-TERRAIN, KHAOS 5B.
Aizmugurējās riepas HPI DIRT BUSTER tiek ražotas visos trīs cietības sastāvos, bet ROVAN DIRT BUSTER tikai mīkstajā jeb SOFT cietības sastāvā. ROVAN MT tikai vidējā jeb MEDIUM cietības sastāvā. HOSTILE-H tikai cietā jeb HARD cietības sastāvā; ALL-TERRAIN tiek ražotas vidējā jeb MEDIUM un cietā jeb HARD cietības sastāvā; HPI KHAOS 5B tiek ražotas visos trīs cietības sastāvos.
Rezumējums par riepām: Iegādājoties riepas ir ļoti liela uzmanībaja jāpievērš uz katra ražotāja konkrētā modeļa cietības sastāvu, jo pietiekami sarežģīti pareizi saprast gradāciju.
Rakstu sagatavoja J.Zariņš